Systeemiajattelijan näkemys Suomen koulu-uudistuksesta (OPS2016)


Koulutusjärjestelmä on normaali yhteiskunnan systeemi, joka olisi hyvinkin hallittavissa, jos oppilasaines olisi homogeenista ja olosuhteet kunnossa, sillä opettajat kyllä silloin selviytyisivät tehtävistään. Jos näin olisi, en tekisi aiheesta videoesitystä.

Systeemiajattelijan näkemys Suomen koulu-uudistuksesta

Tässä esityksessä (31 min) vertaan USA:n ja Englannin opetustapoja ja -suunnitelmia uuteen suomalaiseen OPS:iin. Systeeminen näkökulma tulee esille monilla eri tavoilla. Kriittisesti ajatellen tulee miettineeksi erilaisia koululaisia, opetettavia aineita sellaisenaan haasteineen, opettajien taitoja ja jaksamista sekä viranomaisten onnistumista luodessaan suunnitelmia. Kaiken päälle nousee kysymys, onko itsenäinen nyhrääminen pienessä maassa yleensä kannattavaa, jos sadat miljoonat maat ovat onnistuneet ja tarjoavat meille ratkaisunsa lähes ilmaiseksi.

Onko Suomen nuoriso liian arvokasta toimiakseen koekaniinina poliitikoille ja päälliköille, jotka vieraantuneet arjesta?

Tämä(kin) aihe vie systeemiajattelun ytimeen: mitä on kokonaisuus ja kenen puolesta haluamme toimia?