Welcome to Metayliopisto: Tieteellisen maailmankuvan puolesta   Click to listen highlighted text! Welcome to Metayliopisto: Tieteellisen maailmankuvan puolesta

Ihannekirja kirkastaa systeemiajattelun ja metatekoälyn merkitystä kehitettäessä koko yhteiskuntaa


“Meta” tarkoittaa abstraktiota ja periaatetta sekä “systeemi” kohdetta

Vaikka nämä kaksi sanaa ovat perin yksinkertaisia, Suomesta ei löydy liian montaa niiden osaajaa. Yrittäjälle on tärkeää konkretia, ja ekonomia tutkii tilikirjaansa, eikä kohteen identiteettiä. Näin he kadottavat käsityksen todellisuuteen, kuten lähes kaikkien alojen ammattilaiset kapeutuvat omaan laatikkoonsa (inside box).

Näiden kahden taikasanan avulla pääset laatikostasi ulos. Ihannekirja on ottanut tarkasteluun yhteiskunnallisen tason tekoälyn, ehkä ensimmäisenä maailmassa (tarkistus tehty Amazonin valikoiman perusteella).

Meta-ajattelu toimii sitä paremmin, mitä useampia periaatteita se voi soveltaa ja yhdistää keskenään. Sitä voi tehdä syntaksi- ja semantiikka- ja metoditasolla, mutta myös tieteen menetelmissä ja tutkimuksen työtavoissa sekä viestinnässä (meta-viestintä). Toisinaan meta-ajattelu määrittää vain rakenteita (kuten xml-kieli), mutta joskus johtamisen tapoja (eli kyberneettisiä ominaisuuksia, selviytymisen ehtoja).

Meta-periaate tuo uudenlaisen laajennuksen ajatteluun

Meta-EU.net on määritellyt omat tapansa soveltaa meta-käsittelyä kielitieteessä. Metayliopisto soveltaa sitä enimmäkseen suunnittelu- ja analysointivaiheisiin, kohteena yhteiskunta. Kuka tahansa voi ottaa tästä oppia ja hyödyntää omissa tarkoituksissaan: oma työ tai vaikka ilmastomuutoksen haasteet.

Videossa esitellään Ihannekirjan logiikka 24 minuutissa videon sisäisen arkkitehtuurin mukaisesti. Sen mukaan jokainen voisi tehdä oman ihannekirjan itselleen tai omalle valtiolleen. Kuinka moni muu kirja Suomessa pystyy samaan ajatuksen laajuuteen?

Suosittelen poliitikoille, tutkijoille, kehittäjille, päättäjille ja ajattelijoille iästä ja asemasta riippumatta.

Videon osoite: https://youtu.be/RN9m1Nc9oU0

 

Click to listen highlighted text!