Vuosikymmenien aikana koulutuksen maailma kehittynyt väärään suuntaan
Ydinfyysikot D. Bohm ja D. Peat kirjoittivat 1980-luvulla huippusuosion saavuttaneen kirjansa “Science, Order & Creativity”. Nämä kolme sanaahan ovat tavallaan vastakohtia, arkisessa mielessä. Nämä herrat sovittivatkin nämä sanat yhteen palvelemaan uutta tutkimuksen harjoittamista, millä olisi valttina nopea ideoiden hyödyntäminen laajemman yhteisön ansiosta kohti uudenlaisia ratkaisuja. Tämä salliva kehityksen malli — luovaan ajatusleikkiin perustuen — olisi samalla loiva laskeutuminen uuteen paradigmaan, uudenlaiseen ajattelun tapaan, kun siihen näyttäisi olevan mahdollisuuksia.
Vanhat jäärät linnoittautuvat paradigmoihinsa
Myös nuoret ihmiset addiktoituvat, mutta tutkimusyhteisöissä ilmenee tarrautumista vanhentuviin periaatteisiin. Siihen löytyy monia syitä, joita videossa luetellaan. Einsteinin suhteellisuusteoriaa vastustettiin 17 vuotta, siihen asti, että hän sai Nobelinsa. Työpaikkaa hänellä ei ollut vuosiin, paitsi kotiopettajan homma, ennen kuin pääsi patenttitoimistoon hanttihommiin, missä loi suurtyönsä vuonna 1905. Mistä syystä Einsteinia ei arvostettu? Syy tulee esille otsikossa.
Video on yli tunnin pituinen.