Sitran avaama kilpailu Ratkaisu 100 on mainio ajatusten herättelijä, vaikka sen tuottamasta hyödystä vielä ei tietoa olekaan. Kisan valmisteluun pääsee täältä.
Esityksiä varsinaiseksi aiheeksi on tullut satoja. Niille voisi myös tehdä systeemisen analyysin, mikä kuvastaisi ihmisten mielenkiintoa ja “kipupisteitä”.
Maria Kultanen esittää korkeakouluopiskelijana ihan tyypillisen, mutta silti raflaavan kysymyksen: “Informaatio lisääntyy – lisääntyykö tietämys?”
Se kuulostaa hullulta, koska tottakai näin pitäisi käydä. Monet asiat ovat vaikuttamassa niin, että tämä teesi tulee kyseenalaistaa. Onko opetuksesta hyötyä? Mihin joudumme tietotulvan kanssa.
Kommentoin hänen ehdotustaan, että tietämys lisääntyy, JOS opimme kriittistä ajattelua ja osaamme kehittää systeemien ymmärrystä ajan tasalle.
Siinä on sana “JOS” eli vastaukseni on myös kysymys.
Korkeakoululaitos tuottaa opiskelijan päähän valtavan määrän sirpaletietoa, mikä on helppo oppia ja unohtaa samantien (bulimia). Oppimalla faktoja opiskelija ei opi yhteiskuntaa, eikä edes opi oppimaan itsenäisesti uusia asioita.
Näin nuorista on vaarassa tulla uus-avuttomia.
Tämä on yksi syy miksi Metayliopisto on olemassa.