Nauti tieteestä, älä inhoa sitä; maailmanlaajuinen vesikriisi

Kaikki mukaan vesikriisiä ratkomaan

Suomen politiikassa on monellakin tapaa pilattu yliopistojen maine ja edellytykset ja motivaatio. Tieteen harjoittaminen yliopistoissa ei ole herkkua, koska ”systeemi” on autoritäärinenkin.

Metayliopisto haluaa edistää ”Tieteen Ronaldo” – käsitettä, että kuka tahansa voi alkaa tutkimaan mitä tahansa, soveltaen sellaisia kriteereitä, mitä osaa ja pitää tärkeinä. Tieteen freelanserin asenne panisi potkua yliopistoihin, politiikkaan ja kaikkialle, missä heidän mielipiteitään alettaisiin kuuntelemaan — joko pakosta tai ihan mielenkiinnosta kuulla uudenlaisia totuuksia.

Mistä motivaatio syntyy?

Älykkäät ihmiset iloitsevat oivaltamisesta. Tutkijoilla on tietysti monia eri tapoja saada nautintoa työstään. ”Kaiken ymmärtäminen” on lähes suurinta, mitä tavallinen ihminenkin voi löytää saadakseen elämälleen tasapainon (homeostaasi).

Metayliopisto on ollut valtaisa mentaalinen kokemus kehittäjälleen, koska systeeminen periaate on osoittautunut erittäin monipuoliseksi ja se on lähellä maailman kärkeä soveltaessaan kybernetiikkaa ja erilaisia mallintamistapoja yhteiskuntaan, mihin suuntaan esimerkiksi Aalto-yliopisto ei ole koskaan lähtenyt.

Koko maailmanlaajuinen koulutusjärjestelmä voitaisiin mullistaa Metayliopiston suosittamilla periaatteilla. Tässä videossa esimakua esimerkiksi virtuaalisen veden simulaattorista ja kuvausta vesilasista, joka muuttaa veden limsaksi ja viiniksi. Jätetään Singaporen ylioppistolle oikeudet keskintöönsä, mutta näillä keinoin voisi suunnitella toisenlaisia innovaatioita veden ympärille ihan perustieteistä alkaen.

Video on oppitunnin mittainen.

Kippis!