Kilpailuyhteiskuntaan sopii sanonta ”jäniksen selässä”; kriittinen tarkastelu millä keinoin tarpeeton rumba rauhoittuisi

Suuri osa tutuistani on leipääntynyt ainaiseen muutokseen ja entistä tiukempaan aikatauluun. Kaikkein kauheimpia ovat kertomuksensa vanhusten hoivapalvelusta. Hoitaja on ”raketti” syntäämässä ”jäniksen selässä” vanhuksen asunnolta toiselle, eikä työnantaja korvaa hänelle matkaa, eikä siirtymisaikaa lasketa työajaksi.

”Sellaiset ovat työaikain lait”, lauloi tangokuningas VR:stä, joka on kyllä aika asiallinen palkkauskysymyksissä nykyään.

Vääristynyt kilpailu saa alkunsa epäasiallisista odotuksista (jopa ahneudesta)

Videossa (reilu tunti) pyöritellään kilpailuyhteiskuntaa monesta suunnasta: ihminen, EU, Suomi, sote, IT-ala, määritelmät wikipediassa, logoteoria jne.

Systeemiajattelu onkin siitä mainio työkalu, että sillä voi mielessään yhdistellä haluamallaan abstraktiotasolla mitä tahansa asiaa, joiden kohteille löytyy riippuvuuksia toisesta kohdealueesta. Siitä syntyy jo ER-kaavio alkajaisiksi.

Maailmanlaajuinen poliittinen järjestelmä ja maailmantalous on ihan luontevaa ottaa esille siinä missä kansalaisen ammatti-identiteetti.

Pedagoginen tarkoitus Metayliopiston videoilla

Näillä videoilla ei ole tarkoitus esitellä tarkkaa julkilausumaa otsikon aiheista, vaan motivoida ihmisiä oppimaan ja vaiheittain korjaamaan yhteiskunnan vääristymiä. Kysymys on Metayliopiston metodologiasta, jolla on monta (6) erilaista viestinnällistä vaikutusta seuraaville ja sitä seuraaville ihmisille. Jokaisen katsojan on syytä varmistaa viitattujen aineistojen todenperäisyys oman kykynsä ja halunsa mukaan.

Kognitiivisia tai systeemisiä metodologioita ei Suomessa juuri muualla ole kehitetty, joten tämä lähestymistapa saattaa tuntua vieraalta monen mielestä. Ehdoton hyöty saadaan monialaisuuden ja joustavuuden kautta sekä tapana välittää tietoa kontekstista ja konseptista toiseen.

Mitä me tästä videosta opimme?

Suomen politiikka on täysin epäonnistunutta juuri nyt. IT-ala on joutunut vaikeuksiin ostajan kannalta monista eri syistä, että mitään hyvää ei ole odotettavissa vuosikymmeniin (ellei ryhtiliikettä tehdä). Koulutus on maailmanlaajuisesti eksynyt autoritääriseen ja omaa etua korostavaan ideologiaan, mikä väheksyy yhteistyötä ja tuottaa ”oppimattomia” organisaatioita. EU:n sanktioperiaatteet on tehty vahvimman etua suosiviksi, joka saattaa aiheuttaa eurolle repeämän jo tänä vuonna.

Jos joku vielä kyselee, mitä systeemiajattelulla ei voi tehdä ja mitä ei voisi saada selville, helpompi olisi vastata luettelemalla tapaukset, mihin se ei käy. Tämä on aitoa monialaisuutta, mikä on tulosta Metayliopiston vuosien löytöretkeilystä tieteen ja käytännön maailmassa.